Khamis, 28 Ogos 2008

Melaka ku Bukit yang tidak Berbukit.

Dipilehanraya kecil P44 yang lepas,bekas calun yang kalah dalam penamaan calun dapat angka 3 dan beliau berkata no3 dalam bahasa mandarin bermakna bukit(jikalau salah tolong betulkan pasal mek bersekolah melayu setakat darjah 6 sahaja)dan harapan untuk menang memang ada bagi golongan ahli politik,bagi golongan saperti mek bukit bermakna tanah tinggi dan terpaksa mendakinya.

Dimasa sekarang pula golongan mewah dan elit jikalau nak membina rumah kalau boleh duduknya mesti diatas bukit kerana mereka boleh pandang bawah sekelilingnya dan tampa ada gangguan,bagi mereka jikalau bina rumah dibawah bukit,takut rumah mereka kena hempap oleh tanah bukit.

Dikawasan melaka tengah ini dikawasan bandar,perkataan bukit tidak bermakna kedudukan tanahnya yang tinggi saperti Bukit Piatu,Bukit Baru dan Bukit Serindit,cuma yang masih berbukit ialah Bukit Cina,ia taboleh disentuh kerana salah satu kemegahan Warisan Dunia.

Bila ada pembangunan di melaka tengah ini,bukit akan menjadi mangsa kerana tanahnya akan diambil untuk menambak dikawasan pembinaan itu,saperti yang sekarang berlaku diBukit Cheng.Mek nak tanya pada kerajaan negeri melaka,apabila tanah Bukit Cheng dah rata,tanah bukit mana yang akan diambil.

1 ulasan:

Ibnu Mohyeddin berkata...

ala mek kat melaka nie dah tak der benda lagi yang tinggal .. yang ada dua benda jer .. ada bukit dah bagi cina ... ada tanjung dah bagi kat keling.. ada durian tunggal plak tu .. yang tinggal kat melaka nie batang ngan buah jer .. yang lain dah tak der .. huhuhu .. :)) jangan marah .. salam ziarah