Isnin, 14 Jun 2010

Dah nasib kaulah pengawal !!!

Mek dah lama tak updatekan blog kerana mek bertugas sebagai pengawal keselamatan satu tahun satu bulan dan sekarang dah berhenti kerja.

Mek berhenti kerja sebagai pengawal kerana pendapatan sebulan cuma rm650 sahaja,dan terpaksa bekerja tiap tiap hari selama 13 jam (termasuk datang/pulang kerja)setiap hari 30 atau 31 hari sebulan baru dapat rm650 sebulan

Gaji pokok pengawal sebulan cuma rm200 dan yang lebihnya o/t setiap hari 4jam dan elaun pengangkutan,minyak dan dobi dan waktu rehat yang tidak rehat,tiada waktu makan dan minum yang sempurna dan setiap masa mesti berada dipos pengawal sahaja.Waktu untuk bersama keluarga memang tiada.

Mek pernah berkata jikalau betul kerajaan nak naikkan gaji pengawal rm1100, ramai nanti tukang kebun,cleaner despatch boy dan lain lain berpandapatan rendah berhenti kerja dan jadi pengawal keselamatan

Gaji baru pangawal keselamatan ditangguh

PUTRAJAYA 13 Jun – Kabinet memutuskan untuk menangguhkan sementara pelaksanaan gaji minimum baru untuk pengawal keselamatan yang dijadualkan pada 1 Julai ini, bagi memberi lebih masa kepada pihak industri untuk mengemas kini operasi mereka.

Kementerian Sumber Manusia dalam satu kenyataan di sini hari ini memberitahu, penangguhan sementara pelaksanaan gaji minimum tersebut di bawah Perintah Peraturan Gaji Minimum Pengawal Keselamatan Swasta bagi Semenanjung, Sabah dan Sarawak, adalah susulan daripada permintaan Persatuan Perkhidmatan Kawalan Keselamatan Malaysia (PPKKM) kepada pihak kerajaan.

Setelah pengumuman dibuat bagi melaksanakan gaji minimum baru pada 1 Julai 2010, Kementerian Sumber Manusia menerima maklum balas daripada PPKKM yang memaklumkan bahawa perintah (peraturan Gaji Minimum) tersebut akan memberi implikasi kepada perniagaan mereka terutama berkenaan kontrak sedia ada.

PPKKM juga memohon supaya kerajaan menangguhkan pelaksanaan perintah itu untuk membolehkan mereka mengambil tindakan mengemas kini operasi mereka sewajarnya.

Menurut kenyataan itu lagi, setelah mempertimbangkan rayuan PPKKM, Kabinet memutuskan untuk menangguhkan sementara pelaksanaan gaji minimum bagi pengawal keselamatan.

Pada 22 April lalu, Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam mengumumkan kenaikan gaji antara 67 hingga 75 peratus kepada pengawal keselamatan bermula 1 Julai ini

petikan utusan malaysia 14 june2010

5 ulasan:

Kak Mahh berkata...

Biasalah UMUM lepas tu tangguh..jom ke http://zmah-ceritaku.blogspot.com

Several tips berkata...

Good blog.

Tanpa Nama berkata...

klu di indonesia ada istilah UMR, upah minimum regional...

tumpang tanya, klu upah kerja di malaysia begitu rendah.. knp banyak pekerja asing ya???

salam ukkuwah...

Shintech berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
GVS Malaysia berkata...

GVS Malaysia
was founded with a goal to advance positively alongside the local community and in tandem with the group’s strategic expansion plan that would serve both foreign industries and locals alike